Pracownia Aktywizacji Zawodowej i Społecznej
- Realizacja indywidualnych programów terapeutycznych.
- Przygotowanie uczestnika do samodzielnego, świadomego i aktywnego życia w społeczeństwie.
- Zwiększanie zaradności życiowej.
- Ćwiczenie wykorzystania indywidualnego potencjału uczestnika, poprzez pozytywne wzmacnianie oraz wyławianie predyspozycji do rozwijania poszczególnych umiejętności.
- Ćwiczenie umiejętności autoprezentacji.
- Poznanie lokalnego rynku pracy. Współpraca z instytucjami zewnętrznymi, pozwalająca na rozpoczęcie praktyk zawodowych.
- Poznanie procedur umożliwiających podjęcie pracy.
- Branie udziału w wolontariacie umożliwiający zdobycie doświadczenia zawodowego.
- Udział w szkoleniach pozwalający na poszerzenie umiejętności zawodowych.
- Korzystanie z doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy.
- Kształtowanie właściwego stosunku do pracy.
- Obniżanie napięcia i lęku wynikającego z funkcjonowania w społeczeństwie.
- Nauka poprawnych wypowiedzi z uwzględnieniem indywidualnych możliwości.
- Podtrzymanie umiejętności zdobytych podczas wcześniejszej edukacji.
- Niwelowanie zaburzeń rozwoju interakcji społecznych, komunikacji społecznej, zaburzeń rozwoju wyobraźni i rozumienia sytuacji społecznych.
- Kształtowanie umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej.
- Przygotowanie do pełnienia ról społecznych.
- Trening umiejętności organizacyjnych i społecznych konieczny do skutecznego pełnienia funkcji społecznych.
- Nauka logicznego myślenia, tworzenia prawidłowych relacji wśród uczestników, rozpoznawania swoich emocji, radzenia sobie z nowymi sytuacjami społecznymi, kształtowania umiejętności percepcji.
- Nauka pisania podstawowych pism urzędowych, w tym CV i podania o pracę. Symulacje rozmów kwalifikacyjnych.
- Doskonalenie realizacji stawianych obowiązków.
- Wspomaganie innych pracowni warsztatu terapii w wykonywaniu rękodzieła.
Wartość terapeutyczna
- Stosowanie komunikacji wspierającej, integracji sensorycznej.
- Ocenienie własnych preferencji i oczekiwań zawodowych.
- Poznanie praw i obowiązków pracowniczych.
- Pobudzenie motywacji do szerzenia pożądanych zachowań.
- Opanowanie podstawowych działań matematycznych, pisowni liter i cyfr.
- Rozbudzanie aktywności społecznej poprzez wyjścia do różnych instytucji, zakładów pracy.
- Zapoznanie się z aktywnymi formami poszukiwania pracy.
- Uświadamianie sobie własnych ograniczeń w repertuarze zachowań społecznych.
- Metoda małych kroków i stopniowania trudności.
- Powtarzalność, dająca poczucie bezpieczeństwa i ułatwiająca rozwój uczestnika, prowadząc do efektywnej socjalizacji.
- Kształtowanie umiejętności prawidłowego funkcjonowania w grupie. oraz szeroko pojęta
- Opanowanie umiejętności posługiwania się zegarem, odczytywaniem minut i godzin.
- Uształtowanie umiejętności nawiązywania dialogu i prowadzenia rozmów, aktywnego słuchania.
- Uczestniczenie w praktykach zewnętrznych, organizowanych w firmach na terenie miasta i praktykach „wewnętrznych”, które umożliwią uczestnikowi sprawdzenie się w roli pracownika – prowadzenie drobnych prac gospodarczych oraz utrzymania zieleni na terenie ośrodka.
- Wypracowanie czynności samoobsługowych oraz modelowanie nawyków prozdrowotnych.
- Umiejętność odpowiedniego reagowania na sytuacje trudne, wyrabianie właściwych postaw i zachowań w trudnych sytuacjach.
- Nabycie niezbędnej wiedzy do samodzielnego życia.
- Opanowanie umiejętności współdziałania, wzajemnej pomocy oraz poczucia odpowiedzialności za powierzone zadanie.